Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Czas pracy maszynistów – wyzwania i potrzeba zmian w regulacjach

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
14-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Czas pracy maszynistów – wyzwania i potrzeba zmian w regulacjach
fot. Freepik
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na transport kolejowy oraz wyzwań, które stawia zmieniająca się gospodarka, warto zastanowić się, jakie zmiany w przepisach o czasie pracy mogą okazać się konieczne i jak obecne regulacje wpływają na funkcjonowanie całego sektora.

Aktualne regulacje i ich wpływ na funkcjonowanie kolei

Zgodnie z obecnymi przepisami, czas pracy maszynistów w Polsce jest ściśle regulowany przez prawo krajowe oraz przepisy unijne. Mają one na celu ochronę zdrowia pracowników i zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dodatkowo, określone są zasady dotyczące przerw, odpoczynku i obowiązkowych okresów regeneracji.

Te przepisy są jednak źródłem pewnych trudności zarówno dla maszynistów, jak i dla zarządców linii kolejowych. Wielu pracowników wskazuje na brak elastyczności oraz problemy wynikające z konieczności dostosowania rozkładów jazdy i wymogów eksploatacyjnych do sztywnych limitów czasowych. Z kolei z punktu widzenia pracodawców, pojawiają się wyzwania związane z organizacją pracy, co często skutkuje brakami kadrowymi i zwiększonym obciążeniem dla pozostałych maszynistów.

Wyzwania związane z brakiem maszynistów i rosnącym zapotrzebowaniem na usługi kolejowe

Przemiany na rynku pracy oraz rosnące zapotrzebowanie na transport kolejowy, zarówno w przewozach towarowych, jak i pasażerskich, uwidaczniają problemy z dostępnością maszynistów. Polska, podobnie jak wiele innych krajów europejskich, zmaga się z niedoborem wykwalifikowanych pracowników w tym zawodzie. Brak rąk do pracy powoduje dodatkowe trudności w zarządzaniu czasem pracy maszynistów i organizacji rozkładów jazdy.

Zbyt rygorystyczne regulacje mogą dodatkowo pogłębiać problem niedoboru kadr – młodzi ludzie często wybierają inne zawody, obawiając się zbyt dużego stresu i presji związanej z zawodem maszynisty. Przewoźnicy coraz częściej zgłaszają konieczność wprowadzenia bardziej elastycznych form zatrudnienia oraz dostosowania regulacji do rzeczywistości panującej na rynku. Wprowadzenie zmian w przepisach mogłoby ułatwić przyciąganie nowych osób do zawodu, co jest kluczowe dla rozwoju sektora kolejowego w Polsce.

Propozycje zmian i potrzeba elastyczności w przepisach

Coraz więcej ekspertów wskazuje na potrzebę rewizji i dostosowania przepisów dotyczących czasu pracy maszynistów. Wśród propozycji pojawiają się między innymi postulaty umożliwienia bardziej elastycznego rozkładu czasu pracy w zależności od pory dnia, sezonowości ruchu czy specyfiki konkretnych linii kolejowych. Rozważane jest również wprowadzenie dłuższych okresów odpoczynku pomiędzy dłuższymi, ale mniej częstymi cyklami pracy, co pozwoliłoby maszynistom na właściwy odpoczynek.

Innym rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie systemu dyżurów, który pozwalałby pracownikom na bardziej elastyczne podejście do czasu pracy, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Takie zmiany mogłyby nie tylko pomóc w optymalizacji czasu pracy maszynistów, ale również poprawić ich komfort psychiczny i fizyczny. Potrzeba reformy jest również odczuwana przez przewoźników, którzy zgłaszają, że obecne przepisy bywają barierą dla efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi i dostosowania się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku.

Wszystkie te zagadnienia będą szczegółowo omawiane podczas nadchodzącego szkolenia organizowanego przez ZDG TOR pt. „Czas pracy maszynistów 2024”. Szkolenie odbędzie się w formule online 21 listopada 2024 r. i będzie doskonałą okazją do pogłębienia wiedzy na temat aktualnych przepisów, a także dyskusji nad możliwościami ich modyfikacji.

Aby wziąć udział, należy dokonać rejestracji na stronie www.tor-konferencje.pl.

Chcesz zorganizować to szkolenie w swojej firmie w formule zamkniętej? Zapytaj nas o ofertę!
Sprawdź także inne nasze szkolenia na stronie www.tor-konferencje.pl.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Marzysz o zawodzie maszynisty? UTK przygotował poradnik

Pasażer

Marzysz o zawodzie maszynisty? UTK przygotował poradnik

Urząd Transportu Kolejowego 12 czerwca 2024

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Jakub Madrjas 20 grudnia 2022

Zobacz również:

Marzysz o zawodzie maszynisty? UTK przygotował poradnik

Pasażer

Marzysz o zawodzie maszynisty? UTK przygotował poradnik

Urząd Transportu Kolejowego 12 czerwca 2024

Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?

Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Prawo i polityka

Zielone światło dla maszynistów w okularach

Jakub Madrjas 20 grudnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5